18. dec. 2011

18. December: Julete og chai

Julete fra supermarkederne kan godt smage sådan lidt...bombom...fladt og kedeligt...synes jeg. Så kunne jeg jo bare gå i en rigtig tebutik - og det sker da også rimeligt ofte (mumler noget om at jeg har mindst 15 te-varianter i skabet...). MEN hvis nu man laver SIN EGEN julete, så kan den jo komme til at smage lige som man gerne vil have den til! I år er der en tørret chili fra haven, skrallen af 4 økologiske appelsiner, en skefuld nelliker, 1½ kanelstang, en lille håndfuld stjerneanis og to tommer vanillestænger i min julete. Og så selvfølgelig sort te - her 1/3 Olong og 2/3 Ceylon. Kanel, anis og nelliker kom i en frysepoe og fik bank med kagerullen - ikke så det blev pulvariseret men bare lidt mindre. Chilien, de tomme vanillestænger og appelsinskallen blev hakket lidt finere (dog ikke helt fint, fordi jeg synes teen er fin hvis den er lidt chunky...). Teen bliver ikke meget mørk fordi der er relativt meget fyld i - og den smager mest af appelsin og chili med en fin rund lakrids smag. Lige som jeg vil have det. Sidste år havde jeg hele rosenpebre i - de er så fine med deres røde farve og smager også godt. I år har jeg lavet meget julete - væsentligt mere end jeg selv får drukket. Så er der nemlig til julens værtindegaver.
Chai hører også julen til. Gitte fik mig inspireret til at lave min egen sirup...tror faktsik ikke at hun har fået lagt den på sin blog - jeg kan i hvert fald ikke finde det...
Mange af krydderierne går igen fra juleteen - bare i væsentligt større mængder.... Der er ca. 30 g sort te (Ceylon), 6 stænger kanel, en stor chili, 1 spsk. ingefær (burde have været et helt stykke, så siruppen ikke blev grumset, men det havde jeg ikke lige...), 2 spsk. nelliker, 15 stjerneanis og 1½ spsk. kardemomme (igen pulver...). Jeg kogte hele balladen i to liter vand i 10 minutter. Lod det trække i en time. Siede balladen fra og kogte væsken ind til ca. 1/3. Den kom i en (Ouzo) flaske og i køleskabet. Jeg bruger mikroovnen til at varme 2/3 glas mælk og topper så med siruppen. GUF! Sådan en flaske forsvinder ALT FOR HURTIGT.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Fortæl mig gerne hvad du synes...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...