23. okt. 2012

Smukt smukt efterår

Lige et par skud fra sidste weekend i Baljebo:
Philips selv-såede kastanje træ er ved at blive stort. Vores store kastanje havde smidt alle bladende, men det lille står lidt i læ og havde stadig alle sine blade. Det er pt plantet i et gammelt babybadekar der stod i Baljebo da vi overtog det - planen er at det skal plantes ud i haven når det er lidt større og kan klare sig i konkurrencen med alle de andre træer.
Den store klynge hortensia er piv-smuk i sit efterårs-forfald. Hvilken plante! Den er smuk grøn om foråret, power-blomstre om sommeren og ser stadig skøn ud. Kunne ikke dy mig for lige at skyde et par nærbilleder af den også:
Olivia var med i Baljebo - Philip var på ferie hos mormor. Olivia opdagede at man kan spise de der ting som falder ned når man hopper på gyngen...og hun hyggede i trillebøren mens mor og far knoklede med at rydde et gammelt bed:
Den eneste malurt i bærgeret i denne skønne efterårs weekend var at naboerne havde forgrebet sig på vores hasselhegn i de par uger der er gået siden vi var der sidst...havde aldrig troet at jeg skulle politi anmelde en (to) naboer, men nøj hvor blev jeg ked af det da vi kom derop og så vores 40 meter lange hasselhegn skåret ned på den grimme måde = 180 cm hele vejen, stik imod dets naturlige vækst:
Vi har gået og passet og plejet hegnet (det står 1-1½ meter inde på vores grund) i de 3 år vi har haft Baljebo - efter forskrifterne, fordi vi gerne ville opnå et sundt, smukt og nødde-givende hegn. Den ene nabo stak hovedet ind (tror at han havde set vi havde gået og målt og filmet hærværket) og fortalte at de havde klippet vores hegn fordi de ville have mere sol i haven - DET GØR MAN SGU DA IKKE UDEN AT SNAKKE MED NABOEN FØRST! Hvis vi havde vist at de syntes det var et problem, så havde vi da selvfølgelig været klar på at finde en løsning - evt. plante noget andet (selvom hegnet har stået der ca. 30 år og altså FØR begge naboers huse blev bygget). Jeg kan da godt forstå at de gerne vil have mere sol i haven - men at gå så drastisk tilværks uden at snakke med os først - det fatter jeg simpelthen ikke. Og så synes jeg det er himmelråbende dumt at klippe et hegn, uden at vide hvad man gør - nu kommer hegnet jo til at vokse amok de næste 2 vækstsæsoner...jeg vil gætte på at hegnet er ligeså højt igen allerede til Juli næste år og så vil vokse sig endnu højere end før året efter igen. Jeg forudser MEGET arbejde med det hegn.
Tror faktisk at jeg vil bruge vinteren på at planlægge en ændring af hegnet - må finde nogle kønne vækster der har en max højde på ca. 2½ meter og plante dem ind i mellem hasslerne for derved at skabe noget variation både i udseenet og i højden.... Nogen gode ideer?

1 kommentar:

  1. åh jeg forstår godt at I blev gale.. det er bestemt ikke ok, slet ikke når de står inde på jeres grund.

    Ser ellers hyggeligt ud i jeres sommerhus og sikke en sød ide med træet i baljen :o)

    SvarSlet

Fortæl mig gerne hvad du synes...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...