23. okt. 2011

Æbler, æbler, æbler

Vi var nogle dage i sommerskuret i efterårsferien og fik samlet de fleste af de anvendelige nedfaldsæbler. Der er 3 æbletræer på grunden. 2 små som ikke giver spise-værdige æbler (de har engang før vores tid været skåret ned og har nu skudt fra under podestedet, så der er bare ikke andet at gøre end at overlade de æbler til fuglene) og 1 STORT som - udover at være tag for mit livs bedste middagslure - også leverer flere (mange flere) æbler end vi kan gnave os igennem. Jeg aner ikke hvad sorten hedder. Æblerne er lysegrønne og dem i toppen af træet kan rødme lidt. Og så er de ikke sådan æble-runde men mere aflange.
Her er dem vi tog med hjem:
Og så er vi ikke begyndt at plukke af træet endnu....
I dag fik jeg brugt de fleste af dem i den lille spand til mos (som er pakket i små portioner og lagt i fryseren til fyld i brød, kager og gryderetter) + blandet frugtmos til Olivias grød og yoghurt (sammen med bananer, blommer og vindruer) og appelbutter hæftigt inspireret af Sif og Klidmoster. Sidst nævnte har blogget Sifs opskrift men med meget instruktive fotos, så der slet ikke er nogen undskyldning for at bruge nogle af æblerne på appelbutter. Sjovt nok så offentliggjorde Klidmoster sit indlæg mens min krydrede mos stod og kogte ind... Jeg viser æblesmørret frem når det er færdigt - der går nok liiiiige lidt tid, for jeg er igang på trin 2 på induktionsblusset....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Fortæl mig gerne hvad du synes...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...